روغن موتور مایعی است که برای خنک‌کاری و روان‌کاری پیشرانه به کار رفته و نقش مهمی در جلوگیری از معیوب شدن قطعات و افزایش طول عمر آنها دارد. روغن موتورسیکلت نیز برای اینکه تجهیزات و اجزای داخلی موتور به خوبی کنار هم حرکت کنند، به کار برده می‌شود. از آنجایی که نوع روغن موتور بسیار مهم است، باید در انتخاب آن دقت زیادی شود. روغن موتور پس از مدتی نیاز به تعویض پیدا کرده و باید بلافاصله تعویض شود. تعویض روغن به موقع، سبب پایین آمدن استهلاک موتور و همچنین کاهش هزینه‌های خرابی و تعمیر خواهد شد. اگر شما هم از موتورسیکلت استفاده می‌کنید، باید نسبت به تعویض روغن موتور آن حساس بوده و در زمان مناسب، برای تعویض آن اقدام کنید. در ادامه به بررسی روغن موتور مناسب و همچنین بهترین زمان برای تعویض روغن موتورسیکلت اشاره خواهیم داشت.

انواع روغن موتور و تفاوت آنها

 

best-time-to-change-motorcycle-oil

 

پیش از هر چیز بهتر است با انواع روغن موتور آشنا شده و از تفاوت میان آنها مطلع شوید. روغن موتورها به سه دسته اصلی نیمه سنتتیک، تمام سنتتیک و مینرال یا معمولی تقسیم می‌شوند.

  • روغن موتور مینرال (معمولی)

پایه روغن موتور معمولی از پالایش نفت خام بوده و به صورت طبیعی به دست می‌آید. این نوع روغن سالهاست که در خودروها مورد استفاده قرار گرفته و بیشتر افراد روغن موتور را با همین روغن می‌شناسند. تفاوت این روغن، با روغن‌های سنتتیک در نحوه تولید آن است. روغن مینرال از پالایش نفت خام تولید می‌شود؛ در صورتی که روغن‌های سنتتیک به صورت شیمیایی و دست‎ساز تولید می‌شوند. در واقع روغن‌های سنتتیک ممکن است از انواع هیدروکربن‌ها ساخته شوند و از این رو پروسه فرآوری‌شان با روغن معمولی متفاوت است. از آنجایی که روغن‌های سنتتیک پروسه تولید و مواد اولیه‌شان متفاوت است، از قیمت بالاتری نسبت به روغن موتور معمولی برخوردارند. همچنین این روغن‌ها خواص بالاتری داشته و در شرایط سخت نیز پایداری خود را حفظ خواهند کرد.

  • روغن موتور نیمه سنتتیک

روغن نیمه سنتتیک از ترکیب روغن سنتتیک و روغن معمولی به دست می‌آید. این روغن نسبت به روغن معمولی از کارایی بهتری برخوردار است و کیفیت خوبی دارد. از آنجایی که این روغن کاملا از روغن‌های سنتتیک به دست نمی‌آید، قیمت آن نسبت به روغن تمام سنتتیک پایین‌تر است.

  • روغن موتور تمام سنتتیک

همانطور که می‌توان حدس زد روغن موتور تمام سنتتیک به طور کامل از روغن سنتتیک ساخته می‌شود. این روغن‌ها خالص هستند و توان کارکرد موتور را تا بالاترین حد ممکن افزایش می‌دهند. علاوه بر این با روغن موتور تمام سنتتیک، مصرف سوخت خودرو و موتورسیکلت نیز کاهش پیدا خواهد کرد. به دلیل خواص و ویژگی‌های مثبتی که این روغن دارد، روغن تمام سنتتیک از قیمت بالاتری نسبت به دو نوع روغن موتور قبلی دارد.

زمان مناسب تعویض روغن موتور بر اساس نوع آنها

 

best-time-to-change-motorcycle-oil

 

حال که با انواع روغن موتور آشنا شدید، بهتر است از زمان مناسب تعویض روغن موتورسیکلت بر اساس نوع آن اطلاع داشته باشید. در صورتی که از روغن موتور مینرال و معمولی برای موتورسیکلت استفاده می‌کنید، باید هر 1000 کیلومتر نسبت به تعویض آن اقدام کنید. در صورتی که از موتور خود مرتب استفاده نمی‌کنید، بهتر است تعویض روغن را سالی 3 بار انجام دهید. اگر برای موتورسیکلتتان از روغن‌ موتورهای نیمه سنتتیک استفاده می‌کنید، تعویض آن به ازای هر 3000 کیلومتر مناسب خواهد بود. افرادی هم که از روغن‌های تمام سنتتیک برای موتورسیکلت استفاده می‌کنند، بهتر است به ازای هر 5000 کیلومتر برای تعویض روغن موتور خود اقدام نمایند. روغن موتورهای مصنوعی یا همان سنتتیک، عمر طولانی‌تر دارند و زمان تعویضشان نسبت به روغن‌های معمولی بیشتر است. برای همین با خرید روغن‌های نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک علاوه بر مدت زمان استفاده بیشتر، می‌توانید از بهره‌وری و کارایی بیشتر آنها نیز بهره‌مند شوید.

زمان مناسب تعویض روغن موتورسیلکت بر اساس وضعیت ظاهری

گاهی اوقات از روغن‌های بی‌کیفیت و نامرغوبی برای خودرو و موتورسیلکت استفاده می‌شود که زمان تعویض آنها زودتر از روال معمول خواهد بود. دلیل آن هم این است که روغن‌های بی‌کیفیت کارایی زیادی ندارند و خیلی زود نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.

اشکال در روغن موتور باعث روشن نشدن موتور در زمستان می شود. برای این که بتوانید با بررسی ظاهری روغن موتور از زمان مناسب تعویض آن آگاه شوید، بهتر است از یکی از روش‌های زیر استفاده نمایید:

  • حداقل پس از 5 دقیقه از خاموش شدن موتور، میله اندازه‌گیری روغن موتور (گیج) را بردارید. با استفاده از گیج می‌توان کیفیت و سطح روغن موتور را بررسی کرد. کافیست میله گیج را با یک دستمال تمیز کنید و کیفیت روغن را بررسی نمایید. در صورتی که روغن دارای آلودگی و کثیفی باشد، بهتر است نسبت به تعویض روغن اقدام کنید. معمولا روغن‌های کثیف به رنگ مایل به سیاه در می‌آیند که تشخصیشان بسیار راحت خواهد بود.
  • اگر با بررسی میله گیج متوجه شدید سطح روغن پایینتر از حد معین است، باید نسبت به تعویض و یا افزودن روغن موتورسیکلت اقدام نمایید. میله گیج دارای دو درجه MIN و MAX است که زمانی که سطح روغن پایینتر از مقدار MAX باشد، باید مقداری روغن به آن اضافه کرد. بهترین زمان برای چک کردن سطح روغن موتور سیکلت، پس از پیمودن 1000 کیلومتر مسیر خواهد بود.

 

روغن موتور مناسب بر اساس نوع موتورسیکلت

 

best-time-to-change-motorcycle-oil

 

نحوه انتخاب روغن موتور مناسب برای موتورسیلکت جزو یکی از دغدغه‌های افراد موتورسوار است. بسیاری از مراکز و تعمیرگاه‌ها، افراد را در این زمینه راهنمایی کرده و روغن موتور مناسب را بر اساس نوع موتورسیکلت معرفی خواهند کرد. با این حال بیشتر افراد معتقدند موتورسیکلت‌های قدیمی با روغن موتورهای مینرال و معمولی سازگارتر هستند. این موتورسیکلت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قادر به کار با روغن‌های مینرال هستند. برای همین اگر از موتورسیکلت‌های قدیمی استفاده می‌کنید، بهتر است به سراغ روغن‌های سنتتیک و مصنوعی نروید. برخی از کاربران موتورسیکلت‌های قدیمی در حین استفاده از روغن‌های سنتتیک شاهد نشت روغن از مخزن بوده‌اند. با این حال با پرس‌وجو از افراد متخصص و همچنین مطالعه دفترچه راهنما می‌توانید نسبت به بهترین روغن موتور برای موتورسیکلت آگاهی پیدا کنید.

روغن موتور برای موتورسیکلت‌های دو زمانه و چهار زمانه

موتورسیکلت‌های دو زمانه و چهار زمانه از معروفترین موتورهای درون سوز هستند. با این که کارکرد این موتورها تقریبا شبیه به یکدیگر است، اما تفاوت‌هایی میان آنها وجود دارد. یکی از تفاوت‌ها این است که روغن موتور مورد استفاده برای موتورسیکلت دو زمانه، با روغن موتورسیکلت چهار زمانه سازگاری ندارد. برای همین اگر از موتور سیکلت دو زمانه استفاده می‌کنید، باید از روغنی که برای این نوع موتورها ارائه شده است استفاده نمایید. ریختن روغن موتور چهار زمانه در داخل موتورسیکلت دو زمانه کاری اشتباه است. روغن موتور دو زمانه باید علاوه بر تامین نیازهای موتور مانند جلوگیری از سایش، پایداری حرکت و پاک کنندگی اجزا، از میزان تولید آلودگی کمتری برخوردار باشد. این مشخصات در روغن موتورهای معمولی موجود نبوده و استفاده از آنها در موتورهای دو زمانه، باعث خروج دود آبی رنگ از اگزوز، آلودگی محیط زیست و آسیب رسیدن به موتور خواهد شد.

تعویض فیلتر روغن هنگام تعویض روغن موتور

 

best-time-to-change-motorcycle-oil

 

یکی از سوالاتی که بیشتر کاربران با آن مواجهند این است که آیا باید در زمان تعویض روغن موتور نسبت به تعویض فیلتر روغن نیز اقدام کنند یا خیر؟ فیلتر روغن در تمیز نگه داشتن روغن موتور شما کمک کرده و از ورود ذرات گرد و غبار، زباله و لجن به درون آن جلوگیری می‌کند. برای همین توصیه می‌شود زمانی که برای تعویض روغن موتورسیکلت اقدام می‌کنید، فیلتر روغن را نیز تعویض نمایید. این کار مزایای زیادی دارد و سبب عملکرد بهتر و بهینه موتور خواهد شد. در صورتی که فیلتر روغن آسیب دیده و یا حجم آلودگی‌های روی آن زیاد باشد، ممکن است مواد آلوده به درون روغن راه پیدا کرده و به موتور آسیب وارد کنند. خوب است بدانید تعویض فیلتر روغن ربطی به مینرال یا سنتتیک بودن روغن نداشته و بهتر است در زمان مناسب برای تعویض آن نیز اقدام شود.

جمع بندی

موتورسیکلت یکی از لوازم‌های نقلیه‌ای است که استفاده از آن در بسیاری از شهرها، خصوصا شهرهای پرترافیک مانند تهران، رو به افزایش است. این وسیله نقلیه همچون هر وسیله دیگری، باید از یک روغن موتور مناسب برخوردار باشد. استفاده از روغن موتور مناسب برای موتورسیکلت، باعث کارایی و بهره‌وری موتور شده و عمر آن را افزایش خواهد داد. معمولا پس از مدتی روغن موتور نیاز به تعویض پیدا کرده و افراد باید نسبت به تعویض آن اقدام کنند. بهترین زمان برای تعویض روغن موتورسیکلت (Change Motorcycle Oil) بر اساس روغن مصرفی و کارکرد موتور خواهد بود. همانطور که اشاره شد روغن‌ موتورها به سه دسته روغن معمولی، روغن نیمه سنتتیک و روغن تمام سنتتیک تقسیم می‌شوند. از این سه نوع روغن موتور، روغن‌های سنتتیک یا مصنوعی نسبت به روغن معمولی و خالص از کارایی و طول عمر بیشتری برخوردارند. برای همین زمان تعویضشان بیشتر از روغن‌های مینرال و معمولی خواهد بود. معمولا بهترین زمان مناسب برای تعویض روغن معمولی هر 1000 کیلومتر، روغن نیمه سنتتیک هر 3000 کیلومتر و روغن تمام سنتتیک هر 5000 کیلومتر خواهد بود. علاوه بر مقدار مسافت طی شده، فاکتورهای دیگری چون نوع موتورسیکلت و نحوه رانندگی نیز در زمان تعویض روغن موتور نقش دارند.