موتورسیکلت‌ها همچون خودروها دچار مشکلاتی می‌شوند و نیاز به رسیدگی به موقع دارند. یکی از مشکلاتی که بسیاری از موتورسواران شاهد آن هستند، روغن‌ریزی موتورسیکلت است. روغن ریزی موتورسیکلت دلایل مختلفی دارد که بهتر است موتورسواران به آنها توجه داشته باشند. در صورت توجه به این موارد، میتوان دلیل روغن‌ریزی موتور را شناسایی کرده و خیلی زود نسبت به رفع آن اقدام کرد. در ادامه مطلب با بررسی مهمترین علل روغن ریزی موتورسیکلت و روش‌های جلوگیری از آن با ما همراه باشید.

روغن ریزی موتورسیکلت به چه معناست؟

پیش از اینکه به بررسی علل روغن‌ریزی موتورسیکلت بپردازیم، بهتر است در ابتدا با مفهوم روغن‌ریزی آشنا شویم. در موتورسیکلت برای روان کردن قطعات، از روغن موتورسیکلت استفاده می‌شود. روغنی که در موتورسیکلت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، با روغن موتور خودرو متفاوت است. برای همین نباید از این روغن‌ها به جای یکدیگر استفاده شود. استفاده از روغن موتور مناسب برای موتورسیکلت‌ها باعث می‌شود تا از خرابی و فرسایش موتور و همچنین قطعات آن جلوگیری شود. حال گاهی اوقات بر اثر عواملی روغن ریخته شده در مخزن، از جای خود خارج شده و به اصطلاح نشتی پیدا می‌کند. این عمل به روغن ریزی معروف است و باید خیلی سریع نسبت به شناسایی علت آن اقدام شود. برای مثال اگر نشتی روغن موتور از انجین موتورسیکلت باشد، باید خیلی سریع مرتفع گردد. چرا که انجین یکی از قطعات مهم و گران قیمت در موتورسیکلت‌ها بوده و در صورت عدم توجه به مشکلات آن، باعث خرابی و اعمال هزینه‌های سرسام آور برای موتورسوار می‌شود. علاوه بر این، روغن‌ریزی موتورسیکلت سبب ایجاد ظاهر ناخوشایند موتورسیکلت و همچنین کثیفی محیط می‌شود. بنابراین با توجه به این موارد اگر با روغن ریزی در موتورسیکلت خود مواجه شدید، بهتر است هر چه سریعتر نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

دلایل نشت و روغن ریزی موتورسیکلت

 

دلایل نشت و روغن ریزی موتورسیکلت

 

در رابطه با روغن ریزی موتورسیکلت، دلایل زیادی مطرح است. با این حال مهمترین دلایل آن به خاطر خرابی واشرهای مخزن و یا مشکل در پیچ کارتل میل لنگ است. در این بخش به بررسی بیشتر موارد موثر در روغن ریزی موتورسیکلت می‌پردازیم.

  • روغن ریزی به خاطر وجود مشکل در واشرهای مخزن

یکی از علل اصلی روغن ریزی موتورسیکلت، وجود اشکال در واشر مخزن، واشر میل لنگ، واشر سرسیلندر و یا واشر پوشش دریچه است. زمانی که فشار داخل بیش از حد باشد، روغن به سطح واشرها فشار اعمال کرده و از آنها به سمت بیرون نشت می‌کند. در واقع واشرهای معمولی که در بیشتر موتورسیکلت‌ها وجود دارند، بالاترین فشار داخلی را متحمل می‌شوند. حال اگر این واشرها کار خود را به خوبی انجام دهند، روغن موتور از بین سطوح آنها به بیرون درز پیدا کرده و نشت می‌کند.

مهمترین واشرهایی که در موتورسیکلت‌ها وجود دارند و دچار نشتی روغن می‌شوند، عبارتند از واشر میل لنگ، واشر تابه روغن، واشر سرسیلندر و واشر درپوش سوپاپ. وجود اشکال در این واشرها امری اجتناب ناپذیر است. گاهی اوقات واشرها دچار انقباض شده و ترک می‌خورند. در این شرایط نمی‌توانند در کار خود به خوبی موثر واقع شوند و هنگام اعمال فشار زیاد، دچار نشتی روغن می‌گردند. یکی از مهمترین دلایلی که تاثیر منفی روی واشرها دارد، بی‌استفاده بودن موتورسیکلت برای مدت طولانی است. زمانی که از موتورها به طور روزانه و منظم استفاده شود، واشرها گرم شده و منبسط می‌شوند. در واقع سالم بودن واشرها و عملکرد آنها، به استفاده منظم و طولانی از موتور بستگی دارد. حال اگر برای مدتی از موتورسیکلت استفاده نشود، روند کهنگی آنها تسریع شده و خیلی زودتر دچار ترک و شکنندگی می‌شوند. واشرهای موتورسیکلت در بخش‌های مختلفی از آن قرار دارند. واشر درپوش سوپاپ، در بالای موتور قرار دارد. برای همین علت روغن ریزی از بالای موتور احتمالا مربوط به این واشر است.

  • روغن ریزی موتورسیکلت به خاطر پیچ کارتل

روغن ریزی از پیچ کارتل موتورسیکلت، یکی دیگر از موارد مهم در نشتی روغن است. کارتل یا کارتر یک محفظه‌ای است که در زیر موتور قرار دارد و با استفاده از پیچ‌های متعددی به موتور وصل می‌شود. این قطعه از روغن پر بوده تا یاتاقان و میل لنگ بتوانند در آن به خوبی حرکت کنند. در واقع کارتل مخزن نگهداری روغن است. حال اگر پیچ‌های کارتل در جای خود شل شده و یا به درستی محکم نشده باشند، تخلیه روغن از آن اتفاق می‌افتد. برای همین بهتر است این مخزن را بررسی کرده و در صورت شل شدگی پیچ‌های کارتل، نسبت به رفع مشکل روغن‌ریزی موتورسیکلت اقدام کرد.

  • شل بودن پیچ‌های موتورسیکلت

برای اینکه به دلیل نشتی روغن در موتورسیکلت پی ببرید، بهتر است تمام پیچ‌های بسته شده در موتور را مورد بررسی قرار دهید. اگر هر یک از این پیچ‌ها به اندازه کافی محکم نشده باشند، لرزش موتورسیکلت در هنگام حرکت سبب اشکالاتی در واشرها می‌شود. پس از آن نیز واشرها به وظیفه خود به خوبی عمل نکرده و باعث روغن‌ریزی می‌گردند. بنابراین بهتر است تمام پیچ‌ها را بررسی کرده و در صورت شل شدگی یا خرابی آنها را سفت و یا تعویض نمایید.

چگونه از روغن ریزی موتورسیکلت خود جلوگیری کنیم؟

 

چگونه از روغن ریزی موتورسیکلت خود جلوگیری کنیم؟

 

برای اینکه از روغن‌ریزی موتورسیکلت جلوگیری کنید، باید به موارد زیر توجه داشته باشید.

  • موتورسیکلت را برای مدت طولانی بلااستفاده نگذارید. در واقع اگر موتور برای مدتی در حیاط یا پارکینگ پارک شود و از آن استفاده‌ای نشود، بر روی عملکرد واشرها تاثیر می‌گذارد. عدم استفاده از موتورسیکلت برای مدت طولانی، باعث می‌شود تا واشرها دچار شکنندگی شوند و نشتی روغن را به همراه داشته باشند. بنابراین اولین و راحت‌ترین کار برای جلوگیری از روغن ریزی موتورسیکلت، استفاده منظم از آن است.
  • دومین راهکار این است که برای تعویض روغن موتورسیکلت، به موقع اقدام کنید. روغن موتور مهمترین مایعی است که در موتور استفاده می‌شود. این روغن برای کار کردن صحیح قطعات انجین در کنار هم نقش داشته و باعث می‌شود مشکلی برای آنها به وجود نیاید. برای همین تعویض روغن موتورسیکلت در زمان مناسب، مسئله بسیار مهمی است. نگه داشتن و استفاده از روغن قدیمی، باعث افزایش مواد خورنده در مخزن روغن شده و برای قطعات به هیچ وجه مناسب نیست. این روغن‌ها بر روی واشرها نیز تاثیر می‌گذارند و سبب خوردگی آنها می‌شوند. خوردگی واشرها نیز باعث نشتی روغن و روغن ریزی از موتورسیکلت می‌شود.
  • در صورتی که مسافت زیادی را با موتورسیکلت طی می‌کنید، بهتر است پس از طی مسافتی آن را مورد بررسی قرار دهید. گاهی اوقات به دلیل داغ شدن بیش از حد موتور، نشتی روغن موتورسیکلت رخ می‌دهد. بنابراین در این شرایط می‌توانید موتور را خاموش کرده و اطمینان حاصل کنید که لکه روغن یا نشتی بر روی آن وجود نداشته باشد.
  • مورد دیگری که برای جلوگیری از روغن‌ریزی موتور موثر است، آب بندی موتورسیکلت است. گاهی اوقات افرادی که موتورشان را به تازگی خریده‌اند، در کمال تعجب با مشکل روغن ریزی مواجه می‌شوند. دلیل نشتی روغن در چنین شرایطی این است که موتورسیکلت به خوبی آب‌بندی نشده است. آب‌بندی موتورسیکلت امری ضروری است و باید به نحو درستی صورت گیرد. زمانی که موتور برای اولین بار استارت خورده و کار می‌کند، براده و تراشه‌های اضافی بسیار ریزی از قطعات درون انجین آن جدا می‌شود. اگر این براده‌ها از انجین خارج نشوند، باعث خوردگی واشرها و کاسه نمدها می‌شوند. خوردگی واشرها نیز باعث نشتی روغن می‌گردد. بنابراین به این مورد هم توجه داشته باشید تا بتوانید از روغن ریزی موتورسیکلت جدید خود جلوگیری نمایید.

نحوه برطرف کردن مشکل روغن ریزی موتورسیکلت

اگر با قطعات موتورسیکلت و عملکرد آنها به خوبی آشنایی داشته باشید، می‌توانید بدون مراجعه به تعمیرگاه اقدام به حل مشکل روغن‌ریزی موتورسیکلت نمایید. برای این کار باید روغن موتور قدیمی را تخلیه کرده و شلنگ درین را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که این شلنگ دچار مشکلی بوده و یا روغن موتور نیاز به تعویض داشته باشد، باید برای تعویض آنها اقدام نمایید. پس از آن نیز باید به بررسی واشرهای موتورسیکلت بپردازید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید. همانطور که متوجه شدید، علت اصلی روغن ریزی موتورسیکلت مربوط به واشرها است. در این زمان اگر پس از باز کردن واشرها با مشکلی روبرو شدید، باید به تعویض آنها بپردازید. توصیه ما این است که اگر در زمینه تعمیر موتورسیکلت هیچ تخصصی ندارید، حتما برای این کار به سراغ یک تعمیرکار حرفه‌ای بروید. این افراد به دلیل توانایی و تخصص بالای خود قادرند خیلی زود مشکل روغن ریزی موتورسیکلت را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام نمایند. هزینه تعمیر روغن ریزی موتورسیکلت، به نوع مشکل و زمان رفع آن بستگی دارد.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی علل روغن ریزی موتورسیکلت پرداختیم و با روش‌های جلوگیری از آن آشنا شدیم. همانطور که گفته شد مهمترین دلایلی که سبب نشتی روغن در موتورسیکلت می‌شود، به خاطر خرابی واشرهای موتورسیکلت و یا پیچ‌های کارتل است. زمانی که فشار داخلی موتور افزایش پیدا می‌کند، واشرها دچار ترک و شکنندگی می‌شوند. همین امر سبب نشتی روغن از آنها می‌شود. همچنین اگر پیچ‌های کارتل موتورسیکلت شل شده باشند، روغن از آنها به خارج نشت می‌کند. بنابراین باید در ابتدا به علت روغن ریزی موتورسیکلت خود پی ببرید و سپس برای رفع آن اقدام نمایید.